Ser brevet konstigt ut? Klicka här »

Bättre liv. Bättre affärer.
2012-05-10


 
 

Öka din effektivitet
- att göra rätt saker på rätt sätt

Vill du öka din effektivitet och få mer gjort?
Vill du göra rätt saker istället för att göra saker rätt?
Vill du åstadkomma det du vill så enkelt som möjligt?

Om du stannar upp och tänker efter vad som är viktigast för dig, de tre eller fyra sakerna som är allra mest betydelsefulla, vilka är de? Får dessa saker den omsorg, uppmärksamhet och tid som du verkligen vill ge dem? Låter du det som är mest betydelsefullt styra din tid och dina dagliga val? Om vi ser det viktigaste i våra liv som en kompass som hjälper oss att välja och planera är chansen stor att vi gör rätt saker istället för att försöka göra mindre viktiga saker rätt.

Ofta ägnar vi vår tid åt det som är bråttom utan att fråga oss om det verkligen är betydelsefullt eller inte. Vi styr efter klockan i stället för att använda kompassen. För att vara effektiva och prioritera rätt, behöver vi stanna upp ett ögonblick och tänka efter innan vi rusar iväg och bara gör det som ligger framför oss. Om vi i allt för hög grad låter oss uppslukas av det som är bråttom är det lätt att klockan styr oss i fel riktning.

När vi har mycket att göra och låter klockan styra, blir vi lätt stressade och frustrerade. När stressen är hög är det svårt att prioritera och göra rätt saker, men det är även svårt att göra saker på rätt sätt. För när vi har valt ut rätt saker att göra är det naturligtvis viktigt att vi gör dem rätt, att vi arbetar strukturerat och planerat. När vi är uppe i varv är det lätt att förväxla snabbhet med effektivitet.

Ju mer trött och stressad du är desto svårare är det att arbeta effektivt och strukturerat. När effektiviteten går ner och strukturen faller är det lätt att bli stressad. Då behöver du bryta din bråttom-vana genom att både hantera stressen bättre och genom att införa strukturer för att arbeta effektivare.

Ett enkelt knep för att prioritera rätt är att då och då fråga sig själv om det jag gör just nu är det som jag sedan är allra mest glad och nöjd över att ha gjort. Det går ut på att du redan nu försöker föreställa dig hur det kommer att kännas när du tittar tillbaka på det som nu är nu. Kommer du att tänka "åh, så skönt att jag fick det gjort" eller "varför lade jag tid på det här, det hade varit bättre att . . . "

Har du för mycket att göra och svårt att få tiden att räcka till? Vill du få tillgång till metoderna som hjälper dig att få mer gjort med mindre ansträngning? Behöver du konkreta och praktiska verktyg som du direkt kan tillämpa i vardagen? Då ska du höra av dig till oss! Vi kan hjälpa dig och dina kollegor att göra rätt saker på rätt sätt.




Vill du också ha ett bättre liv och bättre affärer?

Bättre liv. Bättre affärer. Det är vårt löfte till dig. Titta gärna på vår hemsida så får du veta mer om oss, hur vi arbetar för att infria vårt löfte och om våra aktuella uppdrag.
www.apricotmanagement.se

Kontakta oss gärna så berättar vi mer
info@apricotmanagement.se

Telefon: 031-335 75 75
Tomas mobil: 070-773 01 30
Tomas e-post: tomas@apricotmanagement.se

Elisabets mobil: 070-773 01 37
Elisabets e-post: elisabet@apricotmanagement.se




Vill du inte ha fler nyhetsbrev från oss? klicka här »

Slogan